Českobudějovicko Českokrumlovsko Jindřichohradecko Karlovarsko Písecko Prachaticko Praha-město Strakonicko Táborsko

Po stopách nejstarší železnice na kontinentu až pod Čertovu stěnu a lipenskou vodní nádrž

LIPNO NAD VLTAVOU - 25.08.2023 16:56


Cesta může být cíl. Vydat se lze třeba po stopách první železnice na evropském kontinentu z Českých Budějovic do Lince a na půl cesty odbočit na lokálku do Vyššího Brodu a Lipna. Koně na česko-rakouském pomezí dosloužili už před 150 lety, přesto v okolí dráhy zůstala řada památek. Koňku připomíná i samotná trať, která na našem území z velké části kopíruje původní trasu.

Celá 129 kilometrů dlouhá koněspřežná dráha vznikla v letech 1825 až 1832. Stavěli ji tehdejší významní inženýři František Antonín Gersstner a později Matyáš Schönerer. Určená byla především pro přepravu soli z alpské oblasti do Čech. Sloužila i k přepravě dalšího zboží a osob. Nákladní doprava však měla přednost. Dráha disponovala zhruba 800 koni, více než 700 nákladními a zhruba 70 osobními vozy. Cesta z Českých Budějovic do Lince tenkrát trvala 14 hodin. Dnes se po stejné trati a za stejný čas dostanete z Prahy do švýcarského Curychu nebo do italských Benátek.

Před 150 lety byla koňka přestavěna na parostrojní železnici. Rozchod byl rozšířen z původních 1 106 mm na 1 435 mm. Přepřahací stanice pro koně byly nahrazeny nádražími. V Čechách sledovala parostrojní železnice trasu koňky a v jejím okolí se dochovalo několik dobových budov. V Českých Budějovicích se nachází strážní domek č. 1, ve kterém je umístěna expozice Jihočeského muzea. Další muzeum koňky v bývalém objektu dráhy najdete přímo na zastávce v Bujanově. V Holkově a u vlakové zastávky Velešín město se zachovala bývalá budova stanice koňky a několik artefaktů v krajině – mosty a těleso dráhy.

Trať číslo 196 České Budějovice – Summerau je zajímavá i z dalších důvodů. V roce 1918 se tudy do vlasti vracel prezident T. G. Masaryk a jezdívaly tam přímé vlaky a vozy z Prahy do Švýcarska, Itálie nebo Jugoslávie.

Pokud se nerozhodnete projet celou trasu koněspřežky až do Lince, můžete ve stanici Rybník přestoupit na vlak do Vyššího Brodu a Lipna nad Vltavou. Je to romantická dráha údolím Rybnického potoka a Vltavy s řadou malých nádražíček a s kouzelnou krajinou v okolí. Dráha prochází například Národní přírodní rezervací Čertova stěna-Luč. Vedle přírodních krás se kolem ní nachází i řada dalších atraktivních cílů, ať jde o památky, např. klášter ve Vyšším Brodě, nebo o sportovní aktivity v Lipně nad Vltavou.

Železnice Rybník – Lipno nad Vltavou byla otevřena v roce 1911 a jako druhá u nás byla rovnou stavěna pro elektrický provoz. Původně se tam využívalo atypické napětí 1 280 V DC později zvýšené na 1 500 V DC, ale po přestavbě a rekonstrukci se i na této lokálce používá obvyklá soustava 25 kV 50 Hz AC. Trať byla původně určená především pro přepravu výrobků z Loučovické papírny a dřeva z okolních lesů. Dnes ve velké míře souží turistům.

Podrobné informace o spojích a odbavení lze vyhledat např. na internetu www.cd.cz nebo v aplikaci Můj vlak.

arm



Související zprávy

Táborští strojvedoucí se už školí na nové vlaky, do provozu mají vyrazit v létě

23.04.2024 17:34

V jízdním řádu 2024 nasadí ČD v Jihočeském kraji nové regionální vlaky a rozšíří nabídku spojení

07.12.2023 11:21

V sobotu bude Tábor patřit páře, návštěvníci uvidí i řadu dalších historických železničních vozidel

18.10.2023 20:26

Vlak na Strakonicku najel do čtyř mužů, kteří na trati pracovali. Dva zemřeli

03.10.2023 18:10

Po stopách nejstarší železnice na kontinentu až pod Čertovu stěnu a lipenskou vodní nádrž

25.08.2023 16:56

RegioPantery na Vysočině jsou kompletní

06.08.2023 11:44

Pozor, železniční přejezd v Měšické ulici v Táboře bude uzavřen

07.07.2023 18:21

Na Písecku jely vlaky proti sobě, zastavily 52 metrů od sebe

28.03.2023 20:45

Provoz na trati Tábor-Bechyně byl obnoven

26.02.2023 08:37

Drážní úřad odebral JHMD licenci k provozování drážní dopravy

31.01.2023 19:17