ČESKÉ BUDĚJOVICE - 03.11.2010 11:58
V České republice zcela ojedinělý most roste nedaleko Českých Budějovic v Českém Vrbném. Unikátní silniční přemostění je součástí právě budovaného ochranného přístavu České Vrbné, 10,7 metru dlouhý a 5,2 metru široký most bude sloužit pro přemostění vjezdového objektu. Podle projektu Ředitelství vodních cest ČR bude přístav České Vrbné dosud jediným místem v rámci České republiky vybaveným sklopným mostem.
Aby byla zajištěna dostatečná podjezdná výška pro lodě, zde je potřeba 5,25 m a zároveň byly zajištěny přijatelné sklonové poměry na komunikaci, bylo pro toto přemostění třeba navrhnout pohyblivý most. Jako optimální varianta byl zvolen jednostranně sklopný most s protizávažím. Při návrhu byl velký důraz brán na celkové estetické ztvárnění mostu, který by měl tvořit novou netradiční dominantu v území. Bezpečnost provozu mostu bude zajišťovat světelná signalizace a závory. Celá oblast bude navíc osvětlena a monitorována kamerovým systémem. Přemostění bude složit také jako cyklostezka, která zavede cyklisty až do centra budovaného areálu.
Most je součástí stavby ochranného přístavu České Vrbné, který bude poskytovat útočiště až 23 sportovním plavidlům a dvěma návrhovým plavidlům (max. 44 x 5,4 m) před nepříznivými podmínkami na řece, například v případě povodní či zámrazy. V běžném provozu bude přístav sloužit pro stání sportovních plavidel, kde jim také budou poskytovány potřebné servisní služby, jako je tankování pohonnými hmotami, doplňování vody, či odběr odpadů a další.
Výstavba mostu je dalším krokem projektu dokončení vltavské vodní cesty v úseku z Českých Budějovic na Hlubokou nad Vltavou, jehož investorem je Ředitelství vodních cest ČR a je financován Evropskou Unií prostřednictvím Operačního programu Doprava a z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.
Stavbu, která řeší dopravní obslužnost celého areálu, má potom na starost město České Budějovice. Radnice se přitom snaží co nejméně zatížit území samotného Českého Vrbného. "Podstatné je, že stávající stezka pro cyklisty změní svou trasu a povede podél levého břehu Vltavy po sklápěcím mostě a poté přes vnitřní část vodáckého areálu, což znamená, že volnočasové aktivity zavádíme přímo do míst, která jsou k tomu určená. Automobilová doprava tak bude od cyklostezky zcela odkloněna. Jediné místo, kde se cyklostezka překříží s vozovkou, je u loděnice ještě uvnitř areálu s minimálním provozem," vysvětlil náměstek primátora František Jelen.
Na financování stavby bude magistrát žádat o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, výši nákladů ale podle Jelena nelze zatím přesně stanovit. "Pokud se podaří získat státní dotaci, stavba nové stezky pro cyklisty by mohla začít v příštím roce," uvedl náměstek. Na ostatní navržené komunikace by se podle něj město mohlo ucházet i o evropské peníze v rámci Regionálního operačního programu určeného na podporu cestovního ruchu.
das