TÝN NAD VLTAVOU - 05.12.2014 20:01
Ředitelství vodních cest ČR jako státní investor předalo včera staveniště poslední chybějící plavební komory na jihočeské Vltavě ve Hněvkovicích u Týna nad Vltavou. Vítěz výběrového řízení, sdružení firem Metrostav a. s. a Zakládání staveb a. s., zahájí počátkem příštího roku stavební práce a v září 2016 bude nová plavební komora hotova. Během léta 2016 se tak po 10 letech práce propojí Orlická přehradní nádrž s Českými Budějovicemi a bude možné nerušeně plout po 98 km překrásné vodní cesty.
"Jedním z mých prvních úkolů po jmenování do funkce bylo spustit transparentní výběrová řízení na dodavatele staveb. V lednu 2014 Ředitelství vodních cest ČR zahájilo otevřené zadávací řízení na dokončení Vltavské vodní cesty mezi vodním dílem Hněvkovice a Týnem nad Vltavou a dnes podepisujeme s vítězem smlouvu," uvedl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů. "Velký důraz jsme věnovali otevřené soutěži mezi stavebními firmami, obdrželi jsme osm nabídek a rozhodla nejnižší nabídková cena 197 milionů korun bez DPH," dodal. Původně projektantem předpokládaná cena byla 396 milionů Kč.
Vznikne nejen nová plavební komora na současném jezu Hněvkovice, ale vyřeší se všechny překážky bránící plavbě mezi přehradní hrází Hněvkovice a okrajem města Týn nad Vltavou. Zmodernizuje se tak rovněž navazující polovina jezu Hněvkovice včetně nového rybího přechodu, pod existující plavební komorou na přehradní hrázi Hněvkovice se rozšíří rejda o čekací stání plavidel a konečně současné koryto řeky od jezu Hněvkovice po okraj Týna nad Vltavou, které je pro plavbu příliš mělké, bude prohloubeno.
"Musím zdůraznit, že nikde nebude koryto řeky rozšiřováno, hladinu řeky zde udržují dosavadní jezy, břehy zůstanou beze změny a dojde ke zlepšení funkce současných dvou bočních ramen pro život ryb," upřesnil Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest ČR. Tak jako u Hluboké nad Vltavou po pár měsících nikdo nepozná, že v korytě řeky pracovaly stroje.
Projekt je ve výši 85 % spolufinancován z EU prostřednictvím Operačního programu Doprava, zbývající část financuje Státní fond dopravní infrastruktury.
arm