Českobudějovicko Českokrumlovsko Jindřichohradecko Písecko Prachaticko Strakonicko Táborsko

► Galerie Pravé poledne v podání Jihočeského divadla [Foto: Petr Neubert]

RECENZE: Neil LaBute - Pravé poledne, Jihočeské divadlo

ČESKÉ BUDĚJOVICE - 24.04.2013 20:00


Dokážeme v dnešní době věřit zázrakům? Dostaneme-li se do bezprostřední blízkosti smrti a přežijeme-li, ovlivní nás to? John Smith (Ondřej Veselý) přežil jako jediný šílený útok střelce. Od té chvíle se stal středobodem veškerého veřejného dění. Zájem o jeho osobu narostl o to víc, jakmile začal tvrdit, že se mu během střeleckého atentátu zjevil Bůh a že ho zvolil, aby útok přežil, aby od té doby šířil boží slovo. John ale před atentátem nebyl zrovna vzorem ctnosti. Podaří se mu přesvědčit okolí o pravdivosti svého tvrzení nebo ho budou považovat za blázna? A mluví vůbec pravdu? Pro odpověď si musíte zajít na divadelní představení Pravé poledne od Neila LaBut do Jihočeského divadla.

Celá inscenace je zasazená do dnešní, moderní doby. Tomu odpovídají i kostýmy či mluva herců. Už samotné téma terorismu a atentátu je v současnosti, bohužel, velmi aktuální. Ne každý však dokáže toto téma přijmout.

Celý děj odehrají na jevišti pouze čtyři herci (Ondřej Veselý, Zdeněk Kupka, Taťána Kupcová a Teresa Branna). Znamenitý výkon podává především Ondřej Veselý, jenž si musel vštípit obdivuhodné množství textu. Za zmínku určitě stojí i výkony ostatních. Zdeněk Kupka výtečně ztvárnil obě své role - právníka a vyšetřovatele. Taťána Kupcová se s noblesou ujala manželky a milenky. Nejzajímavější dvojroli předvádí Teresa Branna, která ztvárňuje v jednu chvíli moderátorku televizní show a hned na to se mění ve striptérku.

Inscenaci provází moderní hudba od populárních interpretů jako jsou Harry Escott, Hurts, Adele, David Bowie či Marilyn Manson. Scénografie je naopak velmi minimalistická - většina hry se odehrává v nezajímavém, dřevem obloženém sále a jako kulisy se používají červené židle, které si herci různě přizpůsobují.

Zatímco českým divákům se téma a celkové zaměření inscenace může zdát poměrně cizí, za hranicemi má hra jistě větší ohlas a úspěch. Děj má rychlý spád, ale divák od LaButa očekává překvapivější a údernější závěr, jako tomu bylo například ve hře Tlusté prase. Sám Neil LaBute je si vědomý, že jeho hry zpravidla lidi rozdělují: buď je milují, nebo nesnášejí. Koho taková představa inspiruje a chtěl by zjistit, na který pól by ho Pravé poledne dovedlo, může zkusit při některém z dalších představení po letní sezóně na Otáčivém hledišti.

Režie Martin Glaser
DramaturgieOlga Šubrtová
Scéna a kostýmyIva Němcová
Světelný designMartin Špetlík
Představení řídíJaroslav Kukrál
Text sledujeLenka Mejstříková

Účinkují

John SmithOndřej Veselý
Právník / VyšetřovatelZdeněk Kupka
Ginger / JesseTaťána Kupcová
Jenny / GigiTeresa Branna

ska das



Související zprávy

RECENZE: Attila Egerházi a Jiří Kylián - Moz - Art, Jihočeské divadlo

21.04.2014 08:30

RECENZE: Antonín Procházka - Holka nebo kluk, Jihočeské divadlo

09.04.2014 10:13

RECENZE: Martin Glaser / Olga Šubrtová - Blackout, Jihočeské divadlo

07.03.2014 08:43

RECENZE: Martin Františák - Advent, Jihočeské divadlo

03.02.2014 08:03

RECENZE: Neil LaBute - Pravé poledne, Jihočeské divadlo

24.04.2013 20:00

RECENZE: Terry Prachett, Stephen Briggs - Soudné sestry, Jihočeské divadlo

29.03.2013 20:00

RECENZE: Ááách - Československý filmový plakát 1959 - 1989, Wortnerův dům AJG

15.01.2013 08:04

RECENZE: Jaroslav Žák - Škola základ života, Jihočeské divadlo

09.12.2012 12:00

RECENZE: David Lindsay-Abaire - Kivá Cadla, Jihočeské divadlo

27.11.2012 12:00

RECENZE: Bez gravitace (komponovaný baletní večer), Jihočeské divadlo, DK Metropol

13.10.2012 20:00