Českobudějovicko Českokrumlovsko Jindřichohradecko Karlovarsko Písecko Prachaticko Praha-město Strakonicko Táborsko

Ventilátory ZVVZ pohánějí už i české aerodynamické tunely

MILEVSKO - 20.08.2012 13:04


Po dodávkách do zkušebních aerodynamických tunelů v Kanadě a Německu se nyní velké axiální ventilátory milevské společnosti ZVVZ MACHINERY staly srdcem těchto výzkumných zařízení i v Česku. Instalované jsou v novém aerodynamickém tunelu Univerzity obrany v Brně a v Centru excelence Telč. Obě pracoviště byla zprovozněna teď v létě.

"Výstavba zkušebních aerodynamických tunelů je nákladná záležitost a ne každý si ji dovolí. Ale věřili jsme, že když uspějeme v zahraničí, prosadíme se s našimi přetlakovými ventilátory APH i v Česku, až zde aerodynamické tunely budou mít zelenou. Věřím, že tato doba už nastává," říká Miloslav Mácha, generální ředitel ZVVZ GROUP, pověřený řízením výrobní strojírenské firmy ZVVZ MACHINERY.

Firma je v uplynulých pěti letech vyrobila například pro aerodynamické a klimatické tunely německých automobilek AUDI v Ingolstadtu a v Neckarsulmu a BMW v Mnichově. Zatím největší, o průměru oběžného kola 4850 mm, je pak součástí klimatického větrného tunelu v Technologickém institutu University Ontario v Kanadě, kde vzniklo Automotive Centre of Excellence. Další ventilátor je od letoška součástí aerodynamického tunelu Slovenské technické univerzity v Bratislavě.

Na všech místech tyto ventilátory vytvářejí v měřicí sekci proud vzduchu rychlý až přes 300 km/h. Takové prostředí, s unikátní technologií, kde lze simulovat mráz, teplo i vlhkost, slouží vědcům, výrobcům aut nebo letadel k testování nejrůznějších tvarů a jejich vlivu. Třeba pro optimalizaci tvaru karosérií vozidel, aby se snížila jejich spotřeba paliva. Proudění vzduchu zde testují ale i výrobci kolejových vozidel, kteří zkoumání vnější aerodynamiky souprav nebo výrobci lodních dílů. Pro stavebnictví se zde modeluje například atmosférické proudění v krajině či v městské zástavbě. To umožňuje analyzovat odolnost výškových budov a mostů vůči větru. Využití těchto klimatických tunelu je ale daleko širší. Experimentální tunel v Telči umožňuje třeba vědecky zkoumat vliv počasí na památky a získávat vědecké podklady, podporující zachování kulturního a přírodního dědictví,

Experti ZVVZ MACHINERY se vývoji velkých axiálních ventilátorů intenzivně věnují již řadu let a i díky tomu se český podnik dostal mezi elitu firem, které se ventilátorům pro tyto druhy tunelů věnují. Ventilátory s lopatkami z karbonových vláken dosahují špičkových parametrů. Tyto lopatky jsou o dvě třetiny lehčí než klasické hliníkové. Právě vysoká technická úroveň a úspora nákladů umožnily ZVVZ MACHINERY zakázky v zahraničí i v Česku získat. O výjimečnosti těchto ventilátoru svědčí i jejich rozměry. Třeba pro Univerzitu Ontario měřil ventilátor téměř 22 metrů na délku a včetně motoru vážil na 70 tun.

"Vývoj a výroba průmyslových ventilátorů sice představuje jiný byznys než investiční celky, které jsou pro holding ZVVZ GROUP klíčové, ale hodně se jim věnujeme. Už proto, že ventilátory jsou srdcem všech vzduchotechnických, větracích a odvětrávacích systémů. Setkáte se s nimi v metru, dopravních tunelech, hutích, cementárnách i elektrárnách," vysvětluje Miloslav Mácha.
Výrobní akciová společnost ZVVZ MACHINERY je jednou ze šesti firem strojírenského holdingu ZVVZ GROUP Milevsko, jehož loňské tržby přesáhly 1,5 miliardy korun.

arm



Související zprávy

ČZ Řetězy bude dodávat řetězy do automobilů Bentley

02.10.2014 09:23

Bosch rozšiřuje v Českých Budějovicích závod a navýší výrobu

05.09.2012 08:34

Ventilátory ZVVZ pohánějí už i české aerodynamické tunely

20.08.2012 13:04