VIMPERK - 17.11.2013 08:10
Těm, kteří nemohou do Národního parku Šumava přijet, chce Správa šumavského parku ukazovat krásy šumavské přírody i ve vnitrozemí. Připravuje detašovaná informační střediska v Praze a v Bavorsku. Vedle toho i vlastní mobilní infocentrum.
Když nemůžeš nebo nevíš, zda přijet na Šumavu, přijede Šumava za Tebou! A příště už váhat nebudeš! To je zcela nová filozofie, nový směr a trend, se kterým přichází vedení Správy šumavského národního parku.
Zaměstnanci Správy NP a CHKO Šumava začnou stále častěji prezentovat krásnou přírodu Národního parku Šumava za jejími hranicemi.
"V Národním parku Šumava pořádáme pro návštěvníky každý rok stovky akcí. Pořádáme ale i přednášky mimo národní park, které se vždy setkávají s pozitivní odezvou. Překvapivě drtivá většina lidí vůbec netuší, na jakých principech Národní park Šumava funguje. Proto přicházíme se zbrusu novou koncepcí práce s veřejností. I lidé mimo Šumavu musí poznat, jaké hodnoty Šumava má. Když někteří nevědí, zda a proč přijet na Šumavu, my jim pojedeme naproti. Budujeme moderní národní park pro všechny, nikoli uzavřený skanzen," uvádí Jiří Mánek, ředitel Správy NP a CHKO Šumava.
První povedenou akcí tohoto druhu byl největší gastronomický veletrh jídla v České republice Gastrofest, který se o uplynulém víkendu konal v Českých Budějovicích. Tady měla Šumava své reprezentativní informační středisko. Čepovalo se zde originální borůvkové pivo z pivovaru Dudák ze Strakonic, rozdával se časopis Šumava, děti tu měly dětský koutek s omalovánkami a oblíbenými plyšáky. Pracovníci Informační a strážní služby tu předváděli záchranu raněného. Kromě toho mohli návštěvníci v šumavském koutku ochutnat produkty od místních partnerů Národního parku Šumava - domácí marmelády od Blanky Milfaitové ze Srní a pochoutky, které se vaří v hotelu Alpská vyhlídka na Bučině u Kvildy.
V příštím roce bude nabídka Správy šumavského parku na Gastrofestu ještě větší. "Určitě chceme návštěvníkům připravit lahůdky ze zvěřiny. Přivezeme vývojové řady parohů jelenů, kteří žijí na území parku a možná i vycpaného losa, který je ozdobou informačního střediska na Stožci," uvádí Pavel Pechoušek, tiskový mluvčí Správy NP a CHKO Šumava. "Stánek Národního parku Šumava byl neustále přeplněný. Takový styl reprezentace přírodních krás je pro běžného člověka nejpřitažlivější. Každý ví, že jídlo v přírodě je ten největší zážitek. Šumaváci na Gastrofest přivezli přesně to, co tu léta chybělo," uvádí Vladimír Tůma, který je již posedmnácté organizátorem tohoto největšího gastronomického veletrhu v České republice a zároveň je i autorem televizního pořadu Putování s labužníkem. "Gastrofest navštívilo během tří dní přes 15 000 návštěvníků. Z celého koutu republiky i z mnoha zemí světa. Takovou propagaci Národní park Šumava během několika dnů a na jednom místě, za celou dobu co zde pracuji, ještě neměl,“ říká Tomáš Fait, náměstek pro vztahy s veřejností.
Šumava už má několik let svá informační střediska v Českých Budějovicích a v Plzni. A přibudou další. Momentálně se jedná o Praze a Bavorsku.
"Pracovníci Informační a strážní služby Správy NP a CHKO Šumava vyjíždí často prezentovat Šumavu do Prahy, Brna, Plzně. Pro příští léto chystáme i mobilní informační středisko. Velký obytný vůz s rozkladatelným stanem. Tady budou různé zajímavosti ze Šumavy, které budou lidi lákat k návštěvě. Tento obytný vůz bude celé léto putovat po České republice," uzavírá Pavel Pechoušek, mluvčí Správy NP a CHKO Šumava.
arm