ČESKÉ BUDĚJOVICE - 18.04.2014 09:38
Ministr dopravy Antonín Prachař jednal včera s 1. náměstkem pro ekonomiku a majetek města České Budějovice a předsedou dopravního výboru zastupitelstva Jihočeského kraje Miroslavem Jochem (ČSSD) o klíčových dopravních stavbách, týkajících se jihu Čech i samotné krajské metropole.
"Hovořili jsme především o výstavbě zpožděných úseků dálnice D3, komplikacích s technickým řešením na českobudějovickém dálničním obchvatu či o Severní spojce," přiblížil obsah jednání Miroslav Joch.
Dlouholetým svízelem je dostavba dálnice D3, původní naděje na urychlenou dostavbu vzaly na dvou úsecích za své. Ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se ale podařilo pohnout z mrtvého bodu.
"Výstavba dvou úseků dálnice Veselí - Bošilec a Borek - Úsilné měla být zahájena už loni. S výsledky výběrového řízení ale nesouhlasily dvě neúspěšné firmy. Jejich odvolání Úřad pro hospodářskou soutěž vyřešil poměrně rychle a ŘSD dal podnět, aby sestavilo novou výběrovou komisi, kterou 12. března jmenovala vláda. Pan ministr mě ujistil, že ministerstvo i ŘSD udělají vše pro to, aby se podařilo naplánované úseky dostavět. Je totiž i jejich zájmem vyčerpat do roku 2015 prostředky z Operačního programu Doprava. České republice totiž hrozí vracení evropských dotací, které nestačí do roku 2015 dočerpat a jen v Operačním programu Doprava I zbývá 17 až 20 miliard korun. Stavět by se tedy mělo podle vyjádření ministra co nejdříve," konstatoval po jednání náměstek.
Dostavby dálnice, konkrétně obchvatu kolem Českých Budějovic, se týká i druhý bod jednání. Jeho výsledky už tak optimistické nejsou.
"Špatnou zprávou pro obchvat je nedořešená situace kolem dvou mimoúrovňových křižovatek v úseku Úsilné - Hodějovice. Jejich propojení a následné připojení k dálnici před portálem tunelu neodpovídá normám. Vzdálenost mezi nimi je příliš malá. Ministerstvo vnitra odmítlo udělit výjimku a je tedy třeba hledat nové, kompromisní řešení," uvedl Miroslav Joch.
Naopak se Severní spojkou, pro kterou je klíčová spolupráce ŘSD se Správou železniční dopravní cesty, to vypadá o poznání lépe.
"Severní spojka je pro ulehčení dopravní zátěže v Českých Budějovicích snad ještě významnější stavbou než samotný obchvat. Podmínkou její úspěšné realizace je ale vzájemná koordinace prací mezi ŘSD a SŽDC především v Nemanicích, kde se bude křížit naplánovaná výstavba úseku Nemanice - Ševětín 4. železničního koridoru právě se Severní spojkou. Ministr přislíbil, že ŘSD i SŽDC budou postupovat v součinnosti," uzavřel Miroslav Joch.
arm