ČESKÉ BUDĚJOVICE - 30.06.2010 14:15 - Aktualizováno: 30.06.2010 15:46
Budějovický Budvar vloni vystavil o 2,8 procenta méně piva, když jeho produkce klesla na 1.275.271 hektolitrů. Přesto hlásí nárůst tržeb o 1,2 procenta na 2,041 miliardy korun. Díky horší situaci na trhu se firmě dokonce podařilo navýšit podíl na české výrobě z 6,6 procenta na 7,1 procenta. Výroba piva v ČR vloni poklesla o 5,9 procenta. Národní podnik o tom dnes informoval v tiskové zprávě.
Na poklesu produkce piva, podobně jako na celém hospodářství, se podle představitelů Budvaru podepsala pokračující recese. "Loňský rok se v době hospodářské krize logicky projevil i v pivovarnictví. Z našeho pohledu můžeme ale konstatovat, že to byl pro nás rok úspěšný," řekl na dnešní tiskové konferenci ředitel pivovaru Jiří Boček.
Podle něj se firmě podařilo výrazně překročit plán zisku před zdaněním, který před vytvořením účetní rezervy ve výši 93 miliónu korun dosáhl 298,6 milionů korun. Zisk před zdaněním se meziročně zvýšil o 40 procent.
Společnost v roce 2009 investovala 313 milionů korun. Největší akce směřovaly do plně automatizovaného skladu za 87 milionů korun, na nákup nových přepravek a sudů za 64 milionů korun a na zvýšení výkonu lahvových linek v hodnotě 56 milionů korun.
Velmi dobře si vedl Budvar na exportním poli, kde jeho podíl na českém exportu piva vzrostl z 15,7 procenta na 19,1 procenta. Export představoval 45,4 pct produkce, přičemž meziroční pokles byl jen 0,3 procenta, což je v podmínkách globální recese bezesporu úspěch. Pokles exportu piva z ČR přitom byl loni 10,4 pct. "Každé páté pivo, které se z ČR vyexpeduje, je tedy od nás," připomněl obchodní ředitel Robert Chrt.
Celý objem exportu vytvářela značka Budweiser Budvar (a její deriváty Budějovický Budvar a Czechvar), z toho 89 procenta byl světlý ležák. Pěti klíčovými exportními zeměmi byly Německo, Velká Británie, Slovensko, Rakousko a Rusko. Vynikající výsledky dosáhl Budvar v Německu, kde pivovar navýšil export o 9,3 procenta, přestože spotřeba piva v Německu loni klesla o 2 procenta (od roku 1990 ze 142 litrů na 106 litrů na osobu, v roce 1976 byla spotřeba 150,9 litru). Pokles prodejů Budvaru v Rusku o 40,3 pct kompenzovaly také další státy - Švýcarsko, Polsko, Austrálie a Kanada. Nejvzdálenější destinací je Nový Zéland, těmi exotickými Brazílie, Mongolsko, Vietnam, Mexiko. Mezi nové trhy roku 2009 se zařadily Spojené Arabské Emiráty, Mexiko a Kosovo.
Na tuzemském trhu prodal loni Budvar 695.324 hektolitrů piva, což je meziroční pokles o 4,9 procenta. I zde byl jeho hlavní značkou Budweiser Budvar (podíl 71,4 procenta), značka Pardál měla podíl 28,6 pct. "Zajímavé možná je, že Češi přestávají chodit do restaurací a kupují si pivo stále více v maloobchodní síti. V rámci Evropy je toto setrvalý trend, který se projevuje nyní i u nás. Podíl konzumace v gastronomii sice je stále okolo padesáti procent, ale dá se předpokládat, že odklon k nakupování piva v maloobchodu bude i v dalším období," dodal Boček.
Arnošt Máče, das