Českobudějovicko Českokrumlovsko Jindřichohradecko Karlovarsko Písecko Prachaticko Praha-město Strakonicko Táborsko

Jihočeští silničáři mají před zimou ve skladech 67 tisíc tun posypu

JIŽNÍ ČECHY - 24.10.2012 09:00


Celkem 66.970 tun posypových materiálů má před nadcházející zimou ve skladech Správa a údržba silnic Jihočeského kraje. Na starosti má přitom více než 6 tisíc kilometrů silnic. Zákonem stanovené zimní období, kdy silničáři zimní údržbu provádějí, začíná 1. listopadu a končí 31. března. Kryje se tedy s časovým intervalem, kdy musejí řidiči využívat zimní pneumatiky.

"Momentálně máme k dispozici 21,8 tuny soli a 45,2 tuny inertního posypového materiálu, kam se řadí například štěrk," upřesnil Miloslav Ouředník, provozní náměstek Správy a údržby silnic Jihočeského kraje s tím, že posyp se bude v případě potřeby během zimy průběžně doplňovat.

Jihočeský kraj normálně spravuje pouze silnice II. a III. tříd. Zimní údržba se ale vztahuje i na takzvané jedničky včetně rozestavěných úseků dálnice D3. "Jedná se o více než 6,2 tisíce kilometrů komunikací. Zbylých 162 kilometrů silnic v kraji se v zimě neudržuje. A to vzhledem k jejich malému dopravnímu významu," dodal Ouředník.

Sjízdnost jihočeských komunikací je připraveno zajistit 195 sypačů s radlicí a 17 sněhových fréz. Pro letošní rok navíc kraj nakoupil dvě nástavby na sypače na sůl a začátkem příštího roku počítá s nákupem sedmi nákladních vozidel s univerzální nástavbou - pro sůl i inertní materiály, včetně radlice. Za volant uvedeného vozového usedá kolem 350 řidičů.

Mezi další pomocníky, které silničáři používají, patří sněhové zábrany, 16 hlásičů náledí a 4 meteozařízení. "Sněhové zábrany, neboli zásněžky, jsme schopni rozmístit v úseku o celkové délce 20,5 kilometru. Osazují se tam, kde dochází k zavátí komunikací či závějím a o jejich umístění je v kompetenci pracovníků jednotlivých závodů správy a údržby silnic," vysvětlil Ouředník. Hlásiče náledí jsou v podstatě čidla, umístěná pod povrchem vozovky většinou na komunikacích I. tříd, které snímají její povrchovou teplotu či vlhkost. Dispečeři díky nim mohou lépe odhadovat, zda se bude na silnici tvořit například ledovka. Meteo zařízení jsou zase v podstatě malé a zjednodušené meteorologické stanice, které pro dispečink zaznamenávají směr a sílu větru, venkovní teplotu nebo množství srážek.

Za nejhorší scénář zimy, která by na silničáře kladla nejvyšší nároky, Ouředník označil neustálé změny počasí, jehož důsledkem jsou i značné škody na komunikacích, například ve formě výtluků.

Za loňskou zimu spotřebovala Správa a údržba Jihočeského kraje 63.941 tun posypového materiálu a na údržbu vynaložila 224,7 miliónu korun.

das



Související zprávy

Komunikace na Lipensku se budou moci v zimě solit

20.10.2015 19:24

Jihočeští silničáři mají před zimou ve skladech 90 tisíc tun posypu

25.10.2014 08:34

Jihočeští silničáři spotřebovali letos o dvě třetiny více posypu než minulou zimu

22.04.2013 17:06

Jihočeští silničáři nakoupí šest nových aut a postaví halu na posyp v Mokrém

05.02.2013 08:29

Budějovický magistrát hrozí A.S.A. výpovědí smlouvy za pomalý úklid sněhu

21.01.2013 15:58

GALERIE: Sněžení na jihu Čech

18.01.2013 22:23

Kamión s 30 tisíci litry nafty uvázl na zledovatělém kopci u Kamenného Újezdu

15.01.2013 11:19

Těžký sníh polámal na Jindřichohradecku desítky stromů, u Vodňan spadl strom na dodávku

24.12.2012 07:53

Těžký sníh láme stromy, hasiči museli vyjížděť asi čtyřicetkrát

28.10.2012 11:49

Nízké teploty mají na jihu Čech první oběť. Muž v Táboře zemřel na následky podchlazení

28.10.2012 10:05