ČR/BRNO/HRADEC KRÁLOVÉ - 22.12.2013 10:32
Vánočním tradicím v českých domácnostech jednoznačně dominuje dárkonoš Ježíšek. Ukázal to výzkum sociologické agentury Focus, kterého se v minulých dnech zúčastnilo 966 obyvatel České republiky starších 18ti let. Průzkum ukázal, že Ježíšek rozdává dárky v rodinách 92 procent respondentů. Podíl jeho "konkurentů" je zanedbatelný - Děda Mráz 0,6 procenta, Santa Claus 0,3 procenta.
Ježíšek zvítězil na plné čáře u všech skupin obyvatel České republiky bez ohledu na pohlaví, vzdělání nebo velikost města, kde žijí. Podle sociologa Davida Surého z agentury Focus v šesti procentech domácností naděluje dárky někdo jiný, jehož totožnost je neznámá. Jedno procento dotázaných uvedlo, že se v jejich domácnosti Vánoce vůbec neslaví.
Santa Claus v reklamách vadí především starším lidem
Výzkumníci se dále dotazovali, zda lidem v České republice vadí používání postavy Santy Clause v předvánoční reklamě. Téměř polovina respondentů (44 procent) uvedla, že ano. Čtvrtině respondentů taková reklama nevadí a třem desetinám je to jedno. Negativní postoj vyjadřují především starší respondenti a důchodci, názory se naopak nediferencují podle pohlaví či vzdělání dotázaných.
Ježíšek prožívá obrovskou renesanci
Nástup Ježíška za posledních pět let v České populaci potvrzuje i Tomáš Zdechovský, spoluzakladatel akce Zachraňte Ježíška. Podle Zdechovského zažívá dárkonoš Ježíšek za posledních několik let obrovskou renesanci nejen v českých domácnostech, ale i u reklamních tvůrců. Podíl lidí, kteří v podobných výzkumech preferují Ježíška, se za posledních 5 let zvýšil téměř o pětinu (19 procent).
"Především v posledních třech letech se stále více objevuje Ježíšek jako ten, kdo nosí našim dětem dárky. Lidé se daleko více vrací k českým tradicím zvykům," uzavřel Tomáš Zdechovský. Iniciativa Zachraňte Ježíška existuje již 5 let a má na facebooku přes 40 tisíc příznivců.
das