PRAHA - 05.08.2013 08:01
Dálnice v České republice by mohly být až o pětinu levnější, kdyby je neprovázelo neúměrné protahování stavebních a územních řízení a množství dodatečných požadavků. S informací přišel dnes Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), který prověřil několik desítek dálničních staveb z let 2008 až 2012 celkem za téměř 300 miliard korun. Zjistil, že jeden kilometr dálnic u nás stál průměrně 416 miliónů korun, přičemž existuje prostor na snížení ceny v průměru o 12 až 20 procent. Jen stavební náklady jsou například v Německu o 27 procent nižší.
NKÚ se zaměřil na problémy ovlivňující náklady a přípravu výstavby dálnic a rychlostních komunikací, a to v období od roku 2008 do září 2012. Analyzoval 74 staveb za 215 miliard korun a podrobně zkontroloval 29 akcí za 83 miliard korun. Kontroloři prověřili práci jak Ministerstva dopravy, tak Státního fondu dopravní infrastruktury a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
"Průměrné náklady na pořízení jednoho kilometru dálnice byly 416 milionů korun, u rychlostní komunikace to bylo 378 milionů korun za kilometr. Podle zjištění NKÚ přitom existuje prostor pro snížení nákladů o 12 až 20 %, což u vzorku 74 staveb představuje úsporu až 43 miliard korun," uvedl NKÚ v tiskové zprávě. Opírá se přitom mimo jiné o srovnání stavebních nákladů v České republice a v Německu. Zatímco v tuzemsku jsou stavební náklady na jeden kilometr dálnice 355 milionů korun, v sousední zemi činí 260 milionů korun, a jsou tedy o 27 procent nižší.
Předpokládané náklady podle NKÚ nejvíce rostly v průběhu územních řízení - o 21,9 miliardy korun, tedy o 68 procent - a stavebních řízení, v jejichž rámci kontroloři zaznamenali nárůst o 5,9 miliardy korun, tedy o 37 procent. "Růst nákladů ovlivňuje několik faktorů, například prodlužování územních a stavebních řízení nebo požadavky jejich účastníků buď na dodatečné zařazení stavebních objektů, jako jsou třeba přípojky či křížení, nebo na úpravu už naplánovaných stavebních objektů," vysvětlil NKÚ.
Upozornil, že výstavba dálnic a rychlostních komunikací se v Česku neúměrně prodlužuje. Od schválení investičního záměru do dokončení stavby uplyne nejčastěji 12 let. K časovým skluzům přitom docházelo především v souvislosti s územními a stavebními řízeními. Přetrvávaly také problémy s vymezením tras. "Například v úseku R35 Křelov–Slavonín navrhlo ŘSD nejvýhodnější trasu už v roce 1993, a to za 683 milionů korun. V roce 2001 ale stavbu kvůli nesouhlasu obcí rozdělilo na dva úseky, jejichž stavební náklady se vyšplhají minimálně na 2,1 miliardy korun a z nichž jeden stále není dostavěn," tvrdí NKÚ.
Ve stavebních a územních řízeních jsou podle auditorů také procesní vady, kvůli nimž je mohou jejich účastníci často a opakovaně napadat. To vede k dalším průtahům. A důležitou roli hrají v neposlední řadě i majetkoprávní vypořádání pozemků a nemovitostí potřebných k výstavbě, která běžně trvají dva až tři roky, v extrémních případech i deset let.
Ke zvyšování nákladů na výstavbu dálnic a rychlostních komunikací ale nedochází jen v územním a stavebním řízení. Rostou i v době samotné výstavby komunikací. Kontroloři zjistili, že u 13 staveb došlo k 920 změnám, kvůli nimž stavební náklady stouply o téměř 2 miliardy korun. Nepředvídatelné vícepráce se přitom na této sumě podílely jen z menší části.
Kontroloři prověřili i 38 veřejných zakázek za 6,4 miliardy korun. Porušení zákona zjistili u 21 (téměř poloviny z nich!) za celkem 4,3 miliardy korun. ŘSD například u jedenácti akcí zadalo vícepráce ve výši 5 až 29 procent z původní ceny. Tyto vícepráce přitom zadalo původnímu dodavateli bez zadávacího řízení a v některých případech i bez písemné smlouvy. Hned dvakrát pak ŘSD porušilo zákon o veřejných zakázkách v případě smlouvy na poradenské služby za 100 milionů korun. "Jednak zadalo zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by k tomu byly podle zákona splněny všechny podmínky, jednak ŘSD zakázku vypsalo tak, že ji mohl získat jen jeden dodavatel," vysvětluje NKÚ ve zprávě.
Šokující je odhad NKÚ ohledně stavu a dokončení české dálniční sítě. Podle kontrolorů měla být síť dálnic a rychlostních silnic podle koncepčních materiálů Ministerstva dopravy z devadesátých let už dostavěna. "Pokud vše půjde tak jako dosud, bude dokončena za 32 let a bude to stát 520 miliard korun, což je o 64 % víc, než se předpokládalo v roce 1999. Je to mimo jiné způsobeno nedostatky v koncepční a řídící činnosti Ministerstva dopravy," odhaduje NKÚ.
Současně upozornil, že od roku 2007 nemá Česká republika žádný závazně schválený střednědobý ani dlouhodobý koncepční materiál, který by vymezil priority a naléhavost dokončení jednotlivých staveb v závislosti na dostupných finančních zdrojích. "Současný systém financování vedl k tomu, že ŘSD zahajovalo přípravu i samotnou výstavbu projektů, aniž by na jejich dokončení mělo zajištěné peníze. Navyšování nákladů pak celý problém jen umocnilo," dodal Nejvyšší kontrolní úřad.
das