ČÍČENICE/TÝN NAD VLTAVOU - 09.11.2013 11:39
Romantické vlakové projížďce mezi Číčenicemi a Týnem nad Vltavou zvoní zvonec. Od poloviny prosince zdejší lokálka utichne. Jihočeský kraj nahradí vlaky autobusy, které mají být ekonomičtější. Kraj o tom informoval v tiskové zprávě.
Změna začne platit od 15. prosince 2013. Jihočeský kraj se pro toto řešení rozhodl kvůli údajně neúnosně vysokým prostředkům, které tu na železniční dopravu vynakládá.
Vyřešit dojíždění místních mezi obcemi má posílení autobusové linky z Vodňan přes Číčenice do Týna nad Vltavou o nové spoje, které pojedou i ve dnech pracovního klidu a budou navazovat na osobní železniční dopravu.
Návrh jízdního řádu rozšířeného o autobusové linky už kraj dozeslal dotčeným obcím a k dispozici je rovněž na internetových stránkách www.jikord.cz. "Připomínky k němu je možné uplatnit do 15. listopadu," uvedl krajský radni pro dopravu Antonín Krák.
České dráhy vykazují roční náklady na provoz osobních vlaků v úseku Číčenice - Týn nad Vltavou ve výši přes devět milionů korun, zatímco tržby dosahují pouhých 400 tisíc. To je podle představitelů kraje nejnižší podíl tržeb na všech železničních tratích v regionu. "Daňoví poplatníci, včetně těch, kteří veřejnou dopravu nevyužívají, dotují přepravu jednoho cestujícího částkou až 290 korun, v průměru pak 15 korunami na jeden ujetý kilometr," vypočítává se v tiskové zprávě.
Aby bylo možné pokrýt dotační potřeby Českých drah na rok 2014, je podle hejtmana Jiřího Zimoly nutné zavést úsporná opatření na straně dopravce i objednatele dopravy – tedy kraje. "Nahrazením vlakových spojů autobusy ušetří kraj na dotacích pro regionální železniční dopravu zhruba 3,7 milionu korun. Tato částka přispěje ke snížení nepoměru mezi požadavky národního železničního dopravce a reálnými možnostmi krajského rozpočtu," vysvětluje Zimola.
Pro některé obyvatele obcí by nahrazení vlaku autobuse mohlo být výhodnější. Železniční zastávky na této trati jsou totiž od středu obcí vzdálené 0,4 až dva kilometry, zatímco ty autobusové jsou obvykle v jejich centru a je jich také podstatně více. O ceně jízdenek však tiskové prohlášení mlčí.
Zimola uvedl, že vedení kraje z takovéhoto opatření nemá radost. V žádném případě se podle něj nejedná o rušení kolejové trati. "Naopak, může se ukázat, že jde pouze o dočasné řešení," řekl s tím, že by byl raději, kdyby tradiční železniční ekologická doprava zažívala boom a renesanci.
Trať Číčenice - Týn nad Vltavou měří 21 kilometrů a je na ní osm zastávek. V pracovní dny tu jezdí osm párů vlaků a ve dnech pracovního klidu pět. Průměrně motorový vůz vozí jen 13 až 16 osob, přičemž někde jejich počet klesá na šest až osm. A právě tato nízká frekvence cestujících, společně se souběhem silnice s železniční tratí, změnu dopravního konceptu z vlakového na autobusový umožňuje.
Jihočeský kraj na toto téma jednal se starosty dotčených obcí od 25. července letošního roku. Zastupitelstvo města Týn nad Vltavou sice změnu 3. října zamítlo, ale podle radního Kráka je nutné se podřídit ekonomické realitě.
das