ČESKÉ BUDĚJOVICE - 11.05.2011 11:44
Pokud by ministr financí Miroslav Kalousek dostál svým hrozbám a seškrtal krajům příspěvky na železniční dopravu, znamenalo by to na jihu Čech ohrožení více než 40 procent vlakových spojů. Informoval o tom Jihočeský kraj v tiskové zprávě. Podle hejtmana Jiřího Zimoly by škrty znamenaly redukkci některých spojů již od června. "Navíc existuje reálné nebezpečí, že by železniční dopravci požadovali při jednání o redukci výkonů vyšší dotaci, než je v Jihočeském kraji současných 97,78 Kč/km. Okamžitá úspora by vznikla jen u trakční nafty a energie. Personální náklady dopravců by se v roce 2011 v důsledku zákoníku práce a smluvních závazků k zaměstnancům zřejmě nesnížily,“ upozornil Zimola.
Pro Jihočeský kraj představují dotace téměř 180 milionů korun ročně. Dalších 350 milionů ročně ale platí kraj na zajištění železniční dopravy ze svého rozpočtu. Kraje v roce 2009 uzavřely s tehdejší vládou Jana Fischera na deset let memorandum o financování regionální železniční dopravy. Kalousek však nyní dal veřejně najevo, že Memorandum nepovažuje za právně závazné a chce příspěvky na regionální dopravu škrtat.
"Pro Jihočeský kraj by to znamenalo ohrožení více než 40 procent vlakových regionálních spojů," varuje Zimola. Podle něj by redukce výkonů v rozsahu 41 až 50 procent představovala úplný rozpad současného systému regionální železniční dopravy.
"Na tratích, kde železnice nepředstavuje páteř systému, by bylo nezbytné regionální železniční dopravu zcela zastavit, protože provozování minimálního počtu vlaků za 24 hodin by bylo z hlediska řízení provozu značně neekonomické. Redukce by se dotkla i páteřních tratí, kde by vlaky v době nižší frekvence bylo nutno nahradit autobusy. Výrazná redukce vlaků na všech tratích by byla nutná též o sobotách a nedělích," nastínil krizovou variantu jihočeské regionální železniční dopravy hejtman.
Ministr Kalousek o situaci jednal s předsedou Asociace krajů České republiky Michalem Haškem. Kalousek navrhl kompromis, podle kterého by škrty na regionální železnice snížil o polovinu, pokud kraje žádné spoje nezruší.
Podle hejtmana by v případě zastavení dotace státu do regionální železniční dopravy bylo nutné už v průběhu roku 2011 provést v Jihočeském kraji redukci železniční dopravy. "Ta by mohla začít platit zhruba v polovině června," upozornil hejtman.
Regionální železniční doprava v Jihočeském kraji funguje v základním dvouhodinovém intervalovém systému s úpravami v ranních hodinách s ohledem na dopravu do škol a zaměstnání a ve večerních hodinách.
JIKORD, společnost založená za účelem koordinace veřejné dopravy v Jihočeském kraji, v současné době připravuje varianty omezení regionální železniční dopravy formou krizového scénáře, který by bylo nutno realizovat v případě úplného zastavení příp. výrazného omezení dotace státu do regionální železniční dopravy.
Asociace krajů ČR bude trvat na tom, aby kraje od státu smluvně dojednanou částku 2,6 miliardy korun ročně dostaly. Kraje budou na plnění dohod trvat i za cenu, že by měly podat žalobu na stát a vymáhat si dojednané příspěvky soudně.
"Není přece možné, žijeme-li v právním státě, zpochybňovat legitimitu Fischerovy vlády a její právo uzavírat smlouvy. Vláda Petra Nečase se jen hloupě mstí krajům, vedeným sociálně demokratickými hejtmany, za prohraný ústavní spor. Neuvědomuje si přitom, že rukojmími se stávají občané a cestující, kteří za nic nemohou," hejtman Zimola.
das