Praha-město Praha-západ

NKÚ: Zvyšování mýtného nepřineslo nárůst výběru, jen zvedlo náklady na provoz systému

PRAHA - 13.05.2013 07:48


Zavedení elektronického mýtného na českých silnicích pomohlo sice získat nové prostředky na rozvoj silniční sítě, jeho výběr je ale značně neefektivní a náklady nesrovnatelně vyšší než například systém dálničních známek. Uvedl to Nejvyšší kontrolní úřad, který se zabýval fungováním výběru mýtného v minulých letech. Inspektoři navíc zjistili, že pětadvacetiprocentní zvyšování mýtného v letech 2011 a 2012 vůbec nepřineslo větší výběr, zatímco dále rostly náklady na provoz mýtného systému.

Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na příjmy z mýtného a z časových kuponů a prověřil s nimi související výdaje. Zkontroloval také, jak celní orgány ukládají, vybírají a vymáhají pokuty v systému elektronického mýtného. Kontrolovaným obdobím byly roky 2009 až 2011. Zjistil, že výběr mýtného sice dodal nové prostředky na rozvoj silniční sítě, ale za cenu vysokých nákladů a významného zvýšení ceny za užívání zpoplatněných komunikací.

"V letech 2007 až 2011 se na mýtném vybralo 31,3 miliardy korun, avšak náklady na jeho výběr dosáhly 15,6 miliardy, tedy téměř 50 procent vybrané částky. Naopak u časových kuponů představovaly náklady v poměru k ziskům v letech 2009 až 2011 jen 7,4 procenta," upozornil NKÚ ve své zprávě.

Navíc se ukázalo, že navýšení mýtného o 25 procent v roce 2011 a 2012 se adekvátně nepromítlo do výběru mýtného, a dokonce přineslo i další navýšení nákladů na provoz systému. "Důvodem jsou mimo jiné nižší sazby mýtného pro vozy emisní třídy EURO V a s nimi související výdaje. Jejich dopad vyčíslilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na 685 milionů v roce 2011 a pro rok 2012 ho odhadlo na 815 milionů," vysvětlila tisková mluvčí NKÚ Olga Málková. Podle ní ŘSD počítá s tím, že propad výběru mýtného v důsledku nižších sazeb pro vozy třídy EURO V se bude i nadále prohlubovat.

Ministerstvo dopravy uzavřelo smluvní ujednání o zvýšení odměn pro generálního dodavatele, které bylo podle NKÚ nevýhodné pro stát. Generální dodavatel má podle něj nárok na vyšší odměnu za zvýšenou úspěšnost služeb, pokud je úspěšnost předepsaných mýtných transakcí za měsíc vyšší než 95 % všech transakcí zaznamenaných mýtnými branami. Tuto podmínku generální dodavatel vždy splnil a v letech 2007 až 2011 mu tak ŘSD zaplatilo odměnu 755,2 milionu korun.

Za poplatky za platbu mýtného kartou inkasoval dodavatel od ŘSD půl miliardy

Mýtné je možné platit bezhotovostně platební nebo tankovací kartou. Podle NKÚ Ministerstvo dopravy ve smlouvě o službách výrazně podhodnotilo počet vozidel, která tuto službu budou využívat. "ŘSD tak generálnímu dodavateli za roky 2007 až 2011 vyplatilo 499,5 milionu korun za poplatky za platbu kartou, které nebyly zahrnuty ve smlouvě. ŘSD si nechalo pro posouzení tohoto požadavku dodavatele vypracovat znalecké posudky, za které zaplatilo dalších 810 tisíc korun," dodal Nejvyšší kontrolní úřad.

das



Související zprávy

U Bechyně začala demolice starého mostu přes Smutnou

06.02.2021 11:28

Stavba horkovodu do lokality Světlíky omezí dopravu na Okružní

27.10.2020 22:26

Úprava tarifu jízdného MHD ve prospěch studentů

25.08.2020 18:34

Noční linky MHD se vrátí do ulic Českých Budějovic

24.06.2020 19:01

Ve Velešíně staví podchod pod hlavní silnicí

12.05.2020 18:24

Most v Nádražní ulici v Českých Budějovicích je opět zprovozněn

26.04.2020 11:13

Kraj opraví za 23 milionů most v Nádražní ulici v Českých Budějovicích

04.04.2020 18:36

Nehoda trolejbusu si vyžádala osm zraněných

24.06.2019 19:47

Řidiči pozor, jsou tu uzavírky silnic v Písku a u obce Nerestce

05.03.2019 20:24

Dopravu v Suchém Vrbném omezí stavba horkovodu

03.03.2019 14:28