Českobudějovicko Českokrumlovsko Jindřichohradecko Karlovarsko Písecko Prachaticko Praha-město Strakonicko Táborsko

Roman Častoral zvítězil na náročné trati v Maďarsku

KATOVICE - 20.05.2014 08:33


Rallycrossový závodník, Jihočech Roman Častoral, se vrátil se zlatem z druhého evropského závodu v maďarském Nyiradu. S vozem Opel Corsa S2000 RWD zvítězil o víkendu na obtížné trati v konkurenci rychlých soupeřů s vozy Volvo či Mitsubishi. Romanu Častoralovi tak vychází první prognózy, se kterými vstupoval do letošní sezóny - nový vůz Opel Corsa S2000 RWD je lépe ovladatelný, než jeho předchůdce Opel Astra OPC, se kterým startoval dlouhé roky a za jehož volantem získal v roce 2006 i titul evropského šampiona.

Roman Častoral se do maďarského Nyiradu těšil. Je tam technická trať plná náročných horizontů, stoupání a převýšení jako nikde jinde v Evropě. "Na této trati je potřeba jet hlavně čistou stopu, aby člověk "nechytil" za mantinel. Je potřeba jet zároveň přesně, rychle a bez jakékoliv chyby, která na této trati může být naprosto rozhodující a zároveň kritická," popisuje závodník z Katovic na Strakonicku, který sedí v rallycrossovém autě nepřetržitě už neuvěřitelných dvacet let.

V maďarském Nyiradu se jel o víkendu druhý evropský závod, ve kterém Roman Častoral startoval v kategorii RC Touring cars. Maďarskou trať bezkonkurenčně ovládl od samotných tréninků. Přes nevyzpytatelné počasí, kdy chvíli bylo slunečno a o pár minut později se stahovala mračna, se mu podařilo zajíždět nejlepší časy v trénincích a následně i ve všech třech rozjížďkách. Zajistil si tak start do finále z první pozice. "Velmi důležité bylo před finálovou jízdou zvolit dobře typ pneumatik. Já jsem se rozhodl pro obutí na suchou trať," říká Roman Častoral.

Na startovacím roštu si mohl vybrat, kde v linii bude stát, zda-li napravo, uprostřed, nebo vlevo. Zdánlivá maličkost mohla být klíčová. Už proto, že právě na startu z pole position jsou na této trati dva druhy asfaltu, ze všech ostatních drah a postů se startuje z hrubšího a jednolitého asfaltu. "Na pole position je jeden asfalt velmi hladký a kluzký a druhý naproti tomu hrubý. Auto tak stojí každým kolem na jiném druhu asfaltu, což může být problém při samotném startu. Přesto jsem si nakonec po dlouhých úvahách i s týmem tuto pozici vybral a zřejmě i trochu zariskoval," doplňuje Roman Častoral.

Start skutečně rozhodl. Roman Častoral se hned na začátku dostal na druhé místo za Jose Sterkense jedoucího s Volvem, kterému se start podařil na výbornou. Své místo v čele si tak Roman Častoral musel zpět vybojovat. "Tři kola jsme jeli skutečně nárazník na nárazník ve vyrovnaném souboji. Postupně jsme ostatním soupěřům viditelně ujížděli. Věděl jsem, že rozhodující bude dobře načasovat průjezd jocker lapem, tedy delším okruhem, který musí každý závodník v některém z kol absolvovat," popisuje Roman Častoral.

Dvě kola před cílem vjel do tohoto delšího okruhu Belgičan. Roman Častoral se rozhodl naproti tomu ještě posečkat a naopak se snažil "vyjet" v kratší trati co možná největší náskok. Belgičan se tak logicky vrátil z jocker lapu až na druhou pozici. To už katovický jezdec věděl, že má dostatečný náskok a delší část okruhu proto absolvoval v posledním kole závodu. I po jeho projetí se vrátil na první pozici a v té proťal cílovou šachovnici.

"Byl to náročný závod, po kterém pak začalo na trať pršet. Na vítězství se podílelo vše - taktika, volba pneumatik i nové nastavení podvozku závodního auta, které můj tým učinil po prvním závodě," uzavřel Roman Častoral. U nového Opelu v národních barvách s poháněnou zádní nápravou tak na evropských kolbištích stále ještě odhaluje jeho maximální vlastnosti. Proto český závodník, který po tomto závodě právě společně s Josem Sterkensem opanuje průběžné první místo evropského šampionátu, věří, že v nadcházejících závodech bude jeho automobil ještě zrychlovat.

Pokud umění Romana Častorala za volantem závodního vozu chcete vidět naživo, stačí se vypravit o posledním květnovém víkendu do středočeských Sedlčan. Tam bude startovat v rámci českého mistrovství se svým druhým vozem Opelem Astrou OPC s poháněnou přední nápravou. I toto dvoulitrové auto je na šotolinové a částečně asfaltové trati velmi rychlé a hbité. V českém mistrovství a zároveň zóně střední Evropy, v rámci níž se sedlčanský závod pojede, už roky právě Roman Častoral kraluje. Středočeský závod právě díky započítávání do zónového a zároveň i rakouského šampionátu bude přitom divácky zavímavý, představí se zde domácí i středoevropská špička.

Výsledky maďarského závodu kategorie RC Touring Cars:

1 Roman CASTORAL CZE Opel
2 Jos STERKENS BEL Volvo
3 Filip BAELUS BEL Volvo
4 Helmut RÖSSL AUT Skoda
5 Marco WITTKOVSKI DEU VW TC RCE
6 Ivo VAN DEN BRANDT BEL Mitsubishi

arm



Související zprávy

Roman Častoral je českým i zónovým mistrem. Sebere pohár i Maďarům?

17.09.2014 07:29

Roman Častoral zvítězil v evropském závodu v Holandsku

22.08.2014 09:44

Roman Častoral zvítězil na rakouské trati

03.07.2014 09:59

Roman Častoral byl jednoznačně nejrychlejší na domácí trati v Sedlčanech

05.06.2014 08:07

Roman Častoral zvítězil na náročné trati v Maďarsku

20.05.2014 08:33

Roman Častoral při premiéře nového vozu dojel druhý

12.05.2014 07:41