ŠUMAVA - 26.01.2009 16:13
Vlaky podobné městským tramvajím by mohly v budoucnu jezdit v oblasti lipenské přehrady. Obyvatelé i turisté by se jich mohli dočkat již v roce 2016. Vyplývá to ze studie prodloužení regionální dráhy Rybník – Lipno nad Vltavou do Černé v Pošumaví, jejíž druhou etapuz Frymburka do Černé v Pošumaví dnes na Krajském úřadu Jihočeského kraje prezentovali zástupci společnosti IKP Consulting Engineers.
"Návrh koncepce řešení kolejové dopravy v daném prostoru vychází ze systémů obdobných v zahraničí. Předpokládá výstavbu upravené tramvajové tratě s tím, že vozidla lehké stavby jsou přechodná i na běžné železniční tratě,“ vysvětlil Michal Babič z IKP. Podle poradce jihočeského hejtmana pro dopravu Ivana Študlara je nová trasa uvažována pro již zmíněnou lehkou kolejovou dopravu pro zabezpečení místní dopravní obslužnosti a rozvoj cestovního ruchu v regionu.
Studie vznikla z iniciativy Jihočeského kraje. První etapa, která počítá s vybudováním tratě z Lipna nad Vltavou do Frymburku, byla na krajském úřadu prezentována před rokem. Celkové náklady projektu dosáhnou podle odhadů asi 3,9 miliardy korun. Autoři studie počítají s financováním z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, dotací Jihočeského kraje, s financemi z Evropské unie a také případně i s privátním kapitálem. Projektem se bude nyní zabývat také Rada a Zastupitelstvo Jihočeského kraje.
Studie, která řešila trasu Lipno nad Vltavou – Frymburk, počítá i s tunelem dlouhým asi 450 metrů a se šesti zastávkami (Lipno nad Vltavou – obec, Skiareál Lipno, Kobylnice, U skalky, Frymburk a Frymburk – wellnes). Navržený úsek je dlouhý 11,851 kilometru a vede převážně souběžně se silnicí II/163. Ze současné konečné stanice Lipno nad Vltavou stoupá nad hráz tunelem.
V rámci 2. etapy projektu, dnes prezentované, zpracovali její autoři řešení trasy v úseku ze zastávky Frymburk-wellnes do nádraýí v Černé v Pošumaví s navrženými zastávkami Lojzovy Paseky, Hrdoňov, Hruštice, Kovářov, Dolní Vltavice, Radslav, Jestřábí a Černá v Pošumaví obec. Tento úsek je dlouhý 19,522 kilometru a je navržen tak, aby v maximální míře zajistil obsluhu rekreačních lokalit včetně potenciálně rozvojových oblastí.
Stavba i provoz jsou stejně jako u 1. etapy navrženy pro systém tram-train, což znamená, že dráha má charakter tramvajové tratě, ale kolejová vozidla lehké stavby budou schopna provozu i na běžné železniční trati. Na trati by se mělo jezdit 80 kilometrů za hodinu, v souvislých úsecích až 100 km/hod, v intravilánech obcí naopak 35 až 50 kilometrů za hodinu. "Vlaky by měly jezdit po hodině, v sezónních špičkách po třiceti minutách. Kapacita je 800 osob za hodinu, při zdvojených jednotkách 1600,“ uvedl Ivan Študlar. Průměrný denní počet přepravených osob se odhaduje na 5148 v sezóně, 2400 mimo sezónu.
das